fredag den 3. februar 2012

  1. s- 81 - starten af kapitel 10
  2. Prototypiske ord/brug af basisniveauord: Næste morgen, inden jeg er rigtig vågen, banker det på havedøren. Jeg sætter mig op i sengen med et ryk…"
  3. På denne pågældende side er der i starten meget prototypiske ord og basisniveauord benyttet - midten af siden forklarer Birgitte om hendes frustrerende nætter - hvor brugen af ord bliver mere symbol ladet.

    Overvægt af prototypiske ord: Fremoverludende, foreteelser, forpjuskede. "Hendes lange, smalle ansigt er mut"

    Neutrale adjektiver: Rigtig, tynde luft, nye, normalt,

    Symboler - ladet eller ikke ladet?: Stortset alt hvad Birgitte fortæller kan der tolkes på. Hendes ord og sætninger er som en spændingskurve, der langsomt bliver bygget op.

    Korte og lange sætninger: I starten af hendes fortælling (starten af kapitel 10) er der skiften mellem korte og lange sætninger i teksten. Hovedsætninger og ledsætninger. "For tiden er jeg altid på vagt. Om natten er min søvn tynd og fyldt af kaotiske drømmefragmenter, der både rækker bagud til dagen der gik og fremad til den der vil komme."

    Når hun blander sine tanker og en direkte samtale i bogen, bliver sætningerne meget lange, med mange ledsætninger.

    Klicheer:

  4. Ikke lige på denne side
  5. Samlet set mener jeg at stilen er påfaldende og ikke er en neutral stil = nulpunkt

Ingen kommentarer:

Send en kommentar