fredag den 13. januar 2012

Lisa view! Bodil Færch

Jeg stresser lidt rundt og kigger på uret. Klokken er 7 og klokkerne begynder. Lyden minder mig om at jeg må se at skynde mig lidt, så jeg kan blive helt klar til gudstjenesten. Jeg undrer mig over, hvor Birgitte efterhånden bliver af? Resten af familien har været oppe længe nu. Jeg hører fodskridt og ser at Birgitte kommer ud fra køkkenet. Hun smiler hurtigt og ser hen på Frederik som sidder bag avisen i den inderste stue. Da Birgitte forsvinder igen, samler jeg tankerne igen og begynder at skrive videre på gudtjenesten. Tiden flyver af sted og pludselig ser jeg at klokken er halv ni! Jeg går hurtigt igennem køkkenet, som er fyldt med efterladenskaber fra morgenmaden. Gulvet flyder med legetøj. ”Jeg håber at opvasken er væk når jeg kommer hjem” tænker jeg og smutter ud af døren efter at have råbt ” Vi ses” igennem huset.

Gudstjenesten foregår i Hvium klokken 9 og som altid, oplever jeg at tiden flyver af sted. Da jeg er færdig synger vi en ekstra sang og så siger jeg farvel og tak til alle.

Jeg træder ind ad døren lidt i ti og møder Birgitte som tager med mig hen til den næste gudstjeneste. Det er første gang hun hører mig prædike. Jeg ser på hende engang imellem og hun ser meget opslugt ud. Hun ligner hvert fald ikke en som keder sig. Jeg går op i prædikerstolen og fortæller om budskabet i biblen. Jeg bliver helt opslugt af emnet og fortæller mere end jeg har skrevet ned. Folk ser meget betagede ud, men Birgitte sidder med blikket i samlebogen. Gad vide om jeg keder hende?

Gudstjenesten er nu ovre og jeg hiver straks fat i Birgitte og præsenterer hende for nogle af folkene som er mødt op i dag. Jeg bliver hurtigt grebet af samtalerne, alle er så glade i dag. Jeg introducerer Birgitte for organisten, graveren og flere af de ældre mennesker som kommer her så tit. Birgitte snakker med Ellen, som er en slags nabo for præstegården. Hun ejer en hyggelig lille gård ude ad vejen mod Lundsager. Hun har sådan en behagelig stemme og jeg hører at hun invitere Birgitte hen for at se hendes have en dag. Birgitte virker glad for tilbuddet og takker ja. Ellen skal også med til Gustavs fødselsdag i morgen da hun er en god ven af familien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar